Ads 468x60px

سازمان شورای اتحاد ملی کرمانشاه ایلام و لرستان

۱۳۹۰ دی ۱۸, یکشنبه

گفتگوی آقای عبدالرحمان حاج احمدی رهبر حزب حیات آزاد کردستان با برنامه دیدگاه در نوروز تیوی در باره برنامه و اساسنامه حزب حیات آزاد کردستان ونحوی رفتار رژیمهای ایران با ملیتهای تحت ستم ایرانی مثل کرد بلوچ عرب آذری ترکمن و اقلیتهای مذهبی مثل یارسانیان و بهائیان سنی و شیعه و تبعیضهای مذهبی و نژادی در بین احزاب سیاسی ایرانی و رژیمهای دیکتاتوری از شاه تا شیخ علیه این ملیتها در ایران


گفتگوی آقای عبدالرحمان حاج احمدی رهبر حزب حیات آزاد کردستان با برنامه دیدگاه در نوروز تیوی در باره برنامه و اساسنامه حزب حیات آزاد کردستان ونحوی رفتار رژیمهای ایران با ملیتهای تحت ستم ایرانی مثل کرد بلوچ عرب آذری ترکمن و اقلیتهای مذهبی مثل یارسانیان و بهائیان سنی و شیعه و تبعیضهای مذهبی و نژادی در بین احزاب سیاسی ایرانی و رژیمهای دیکتاتوری از شاه تا شیخ علیه این ملیتها در ایران


-----------------------------'
kurdane.com
با گفتگو و مذاکره و نیز زبان کُردی مخالفیم
فرمانده‌ی کل نیروهای مسلح ترکیه در گفتگویی تأمل‌برانگیز با رسانه‌های این کشور سخنانی بر خلاف رویدادهای داخلی ترکیه عنوان کرد. ژنرال نجدت ازل در سخنان خود آمارهای منتشر شده در رابطه با مبارزه‌ی مسلحانه‌ی پ.ک.ک با ارتش ترکیه را رد نموده و اظهار داشت: آمار قرارگاه مرکزی شاخه‌ی نظامی حزب کارگران کردستان صحت نداشته و در شش‌ماه آخر سال 2011 میلادی این حزب 165 کشته و 50 اسیر و 112 تسلیمی داشته است.

پایگاه خبری خبرتُرک به نقل از فرمانده‌ی کل نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرد: من از واژه‌و صفت تروریست برای هموطنانم که در پ.ک.ک هستند استفاده نمی‌کنم چونکه به نظر من آنان به ماهیت این حزب پی نبرده‌اند.

این ژنرال بلندپایه‌ی ارتش ترکیه با اشاره به عملیات پیش‌روی زمستان و سختی‌های آن تصریح کرد: نیروهای مسلح ترکیه در چارچوب سیاست دفاعی کشور کاری به مذاکره و گفتگو نداریم و در این باره موضع خاصی نداریم.

نجدت ازل با رد آموزش زبان کُردی در ترکیه اعلام کرد: بر اساس ماده‌ی سوم قانون اساسی و ماده‌ی چهل و سوم قانون آموزشی ترکیه، آموزش زبان کُردی غیرقانونی است و من آن را به صلاح ترکیه نمی‌بینم.

وی در پایان از عدم همکاری حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مواجه با حزب کارگران کردستان ترکیه خبر داد و اظهار داشت:آمریکا فقط در نوار مرزی و در شمال عراق همکاری داشته و بنابه پیمان سه جانبه‌ی سال 2008 این کشورها ملزم به همکاری با ما هستند.

قرارگاه مرکزی شاخه‌ی نظامی حزب کارگران کردستان طی آماری مدعی شد که در سال 2011 حدود 505 سرباز تُرک در عملیات گریلاهای پ.ک.ک کشته شده‌اند که در این میان 40 شهروند مدنی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کردپا
--------------------------------
kurdane.com
خشونت علیه زنان در سطح خانواده وجامعه
پریسا تربتی :مردان نقش اصلی رادراعمال خشونت بدست می گیرند ومحیط خانه راکه تنها پناهگاه ومامن زن وکودکانشان است بااعمال خشونت می آرایند واین پناهگاه مقدس رابه محیطی وحشت زده وناامن مبدل می سازند، 

زنان ایران ازدیرباز ازتبعات وعوارض ناشی ازخشونت بخصوص درزندگی خانوادگی رنج می برند وآزارهای جسمی وجنسی اعمال شده برآنها تندرستی،سلامت عقل ،تعادل عاطفی وروانی آنهارابه خطرمی اندازد.مردان نقش اصلی رادراعمال خشونت بدست می گیرند ومحیط خانه راکه تنها پناهگاه ومامن زن وکودکانشان است بااعمال خشونت می آرایند واین پناهگاه مقدس رابه محیطی وحشت زده وناامن مبدل می سازند،هرچندخشونت خانوادگی پدیده ای است که دربسیاری ازنقاط جهان به چشم می خوردوزنان زیادی قربانی این خشونت گشته اند ولی این امردرایران رایجتروازشدت بیشتری برخوردارست.اعمال خشونت توسط مردان آرامش رادرفضایی بنام خانه اززنان سلب کرده وسپس باکشاندن این ستم به بیرون ازخانه احساس ناامنی وعدم آرامش رادرسطح جامعه برآنهاارزانی می دارد.
خشوونت و همسرآزاری تنها آزار فیزیکی را دربر نمی گیرد بلکه آزار لفظی و روانی نیز ازانواع خشونت محسوب می شوند. توهین ، تحقیر،همسرگزینی،بی توجهی،بی علاقگی... ازانواع آزارروانی است که می تواند تاثیری به مراتب بیشتر ازآزار فیزیکی داشته باشد.
خشونت خانوادگی علاوه برضرب وشتم وآزارجسمی وروانی شامل سوء استفاده ی جنسی اززنان ودختربچه هادرمحیط خانه ،خشونت مربوط به مهریه وجهیزیه ،تجاوززناشویی،ختنه ی زنان واعمال سنتی آزاردهنده ی زنان می باشد.خشونت علیه زنان به وفوردیده می شودبااین حال زنان ایرانی تاکاردبه استخوانشان نرسد دم برنمی آورند،این پرهیزازبازگوکردن خشونت درهرجامعه یی دلایل خاص خودرا دارد ومتناسب با شرایط زندگی فردی واجتماعی زنان است .درجامعه ی ما به دلایلی ازقبیل :وفاداری به همسروفرزندان،جای نداشتن وحمایت نشدن ازسوی خانه ی پدری،ازدست داد ن فرزندان ،اعتقادات بی اساس عامه ی مردم،نداشتن بنیه ی مالی واقتصادی ودلایل بیشماردیگرازبازگوکردن خشونت توسط مردان اجتناب می کننددرنتیجه ازگرفتن طلاق تاحدممکن می پرهیزندزیرازنان مطلقه درساختارقانونی وسنتی ایران ازهیچگونه حمایتی برخوردارنیستندودرصورت طلاق هیچ سهمی ازدارایی شوهرنمی برند ودچارفقروبی پناهی می شوند،همچنین پس ازطلاق حضانت دختران تا7سالگی وپسران تا2سالگی بامادراست بنابراین ترس جدایی ازفرزندهم مزیدبرعلت شده ومنجربه پذیرش خشونت حتی باداشتن استقلال مالی میشودومجبورندبخاطربیوه نشدن وبیشتردرچاه نیفتادن،درزندگی زناشویی ازخودانعطاف وپذیرش نشان دهند، درنهایت مردان به این دلیل که ازهمه ی جهات موردحمایت قرارمیگیرند ازاین وضعیت استفاده می کنندرفتارغیرانسانی شان بازنان تشدیدمی یابد.این اوضاع توسط زنان تاجایی که بتوانندتحمل می شودولی گاهی آستانه ی تحملشان تمام می شودوبااقدام به خودسوزی وخودکشی خودراازاین خشونت می رهانند،آرامش زیرخاک سردرابه محیط خانه ی متشوش ترجیح می دهند.پس ریشه ی این خشونت رابایددرساختارقانونی ودینی ،سنتی وفرهنگی جامعه جستجوکرد.
سنگینترین مجازات برای مردان پرخاشگر،حتی درشدیدترین مواردکه سبب ازکارافتادگی ،اختلالات عصبی ودرمواردبسیاری منجربه خودکشی زنان می شود،جریمه ی نقدی یازندان است .برای زنان آزاردیده توسط شوهرانشان درقوانین ایران ماده ی جداگاننه یی به تصویب نرسیده وهمان مجازاتهایی که برای ضرب وشتم درمواردعام اجرامی شود،برآنهااعمال می شود.
خشونت وآزارواذیت زنان توسط مردان ازیک طرف ،بی اعتنایی ونادیده گرفتن مراجع قضایی واجرایی برای رسیدگی براین معضل عرصه رابرزنان تنگ ترکرده است.چون مراجعه ی زنان به کلانتری ومراجع قضایی یک قبح اجتماعی محسوب می شودبااین حال زنان اندکی جسارت به خرج می دهندوبه دادگاههامراجعه می کنند بااین حال این مراجع زنان شاکی راجدی نمی گیرند وموضوع شکایت آنها راتنهادرمجموعه ی دعاوی خانوادگی حل وفصل می کنند .
.مبارزه ی قطعی خشونت علیه زنان ایران نیازمند آشنایی بیشتردولت به تکالیفش درخصوص زندگی زنان و بررسی جدی وارئه ی راهکارمنطقی وقابل اجرا،تجدیدنظردرسنتهای دینی علیه زنان،ریشه کن کردن سنتهای غیردینی آمیخته باخرافات،توجه دولت به این مهم که زن شهرو نددرجه دو نیست پس بایدهم سطح مرد ازحق زندگی برخوردارباشد،تغییرنگرش وبرداشت منفی مردان نسبت به زنان میباشد.
دربسیاری موارد خشونت علیه زنان رابه کمک آداب ورسوم وسنت توجیه می کنند.برای مثال: چنانچه زنی عمل خلاف عفت مرتکب شودوبامردی رابطه ی جنسی برقرارکند به دست افراد ذکور خانواده (پدروبرادر در اولویت است) به قتل می رسد.دختری که خانواده اش مخالف ازدواج با اوباکسی که دوستش داردو مجبوربه فراربا اومی شود یابرگردانده می شودوبا شدیدترین شکنجه هاتاحدمرگ مواجه می شودیا تامدت زیادی طردمی شود ومایه ی ننگ آن خانواده محسوب می شود.آداب ورسوم مربوط به شب زفاف که تامدتی پیش بایددرآن شب مردپرده ی بکارت زن راپاره می کرد تانجابت دختررابانشان دادن دستمالی به خانواده اش ثابت کندو...
علاوه برآداب ورسوم اصطلاحات وضرب المثلهایی درفرهنگ شفاهی ما رایج است که دهان به دهان می چرخدوحامل پیام خشونت نسبت به زنان وترغیب مردان به انجام آن است از جمله:گربه رادرحجله بایدکشت(به معنی که بایدزن راازهمان شروع زندگی بارفتارخشونت بارمرعوب ومطیع ساخت).اصطلاح زن-ذلیل (صفت تحقیرآمیزیست برای مردانی که به نظرات همسرخوداحترام می گذارند)،فرهنگ مردسالار،مردان راباصفت زن-ذلیل سرزنش وتحقیرمی کندتابه خودآیند.
درمتون فرهنگی واساطیری ایران نیزاشعارو نقل قولهایی وجوددارد:ازسه چیزبایدحذرکرد: دیوارشکسته،زن سلیطه،سگ گیرنده.زن ناقص العقل است (برای پذیرش ریاست مردبرزن).زن که رسیدبه بیست بایدبه حالش گریست:به پیری زودرس زن اشاره داردوجاذبه های جنسی اورا تا مرزبیست سالگی تاییدمی کند.زن راهمین بس بودیک هنر/نشینندوزایند شیران نر(زن جزبرای زاییدن مردان شجاع بکارنمی آیدودرفعالیتهای اجتماعی نیازی به آنان نیست).
پاره ای تفاسیرسنتی از دین نیزدرترویج نابرابری زن ومرد نقش درندکه این طرزتفکرطی قرون های متمادی تاثیرعمیقی برساختارذهنی مردم گذاشته است از جمله:زنان هرگزنمی توانند درشایستگی وکمال به مردان برسند –صندوقخانه ی منازل مناسبترین مکان برای عباذت زنان است. روا نیست زن راکه بامرد بیگانه سخن بگوید،الابه درشت وبه زجر.زن نمی تواند درجامعه ی اسلامی زمام حکومت رابه دست گیرد .زن نمی تواند به مسند قضاوت وحکم تکیه بدهد.
فرهنگ و سنت و قوانینی که به مرد حق هرگونه روابطی را می ‌دهد، و زن را تنها به اطاعت پذیری در جامعه و خانواده و پذیرش فرودستی دعوت می‌ کند به غایت ارتجاعی و غیرانسانی است که هر انسان برابری طلب و آزادی خواه موظف است به نقد و طرد آن در جامعه سهمی ادا کند. به عبارتی، نه تنها توهین و تحقیر به زن، عملی غیرانسانی و ارتجاعی است، بلکه توهین و تحقیر کل جامعه است. از این رو، همه شهروندان بدون توجه به جنسیت و ملیت، وظیفه دارند بر علیه فرهنگ و سنن و قوانین ضدزن زن موضع بگیرند و در راستای برابری زن و مرد بکوشند. پس تبعیض جنسیتی در جامعه و خانواده به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و هیچ شهروند انسان دوستی نیز نباید ستم بر زنان را تحمل کند
درنهایت وضعیت زنان در ایران زمانی مطلوب می باشد که به این باوربرسند زن هم انسان وبامرد برابر است.زن ومرد دوپیکره ی انسانی هستند که برای ایجاد جامعه یی متعادل آفریده شده اندو نباید هیچ مانعی برای رشدشخصیت اجتماعی،سیاسی وفرهنگی زن وجودداشته باشد.
------------------------
ارجاع پرونده حبیبالله لطیفی به کمسیون عفو و بخشودگی قوه قضاییه
خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان :پرونده حبیب الله لطیفی فعال مدنی که از دو سال پیش در زندان سنندج بسرمیبرد به کمسیون عفو و بخشودگی قوه قضایه ارسال شده است. صالح نیکبخت وکیل مدافع حبیب الله لطیفی با اعلام این مطلب گفت:این دومین باری است که پرونده لطیفی به این کمسیون ارجاع میشود که در نوبت اول ارجاع آن متاسفانه موکلم مشمول هیچگونه عفو ورفعت مجازات نشد.

نیکبخت اظهار امیدواری نمود با توجه به وضعیت متهم و و دفاعیات وی،حبیب الله لطیفی مشمول تخفیف در مجازات و حکم اعدام وی لغو شود.


حکم زندان محمدقوامی فعال سیاسی که به اتهام ارتباط بایکی ازاحزاب کردی وخدشه واردنمودن به استقلال وتمامیت ارضی به دوسال وچهارماه حبس تعزیری ازسوی شعبه دوم 


طی ۳ماه - ۱۲۸بازداشت و ۲۶۲ سال زندان برای ۷۷ شهروند کُرد 


کُردپا: از آغاز فصل پاییز تا کنون نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران، یکصدو بیست و هشت نفر از شهروندان کُرد را بازداشت کرده‌اند. 
با استناد به مرکز ثبت آمار آژانس کُردپا، طی همین مدت دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، ٧٧نفر از شهروندان کُرد را به ٢٦٢سال و ٧ماه و نُه روز حبس تعزیری و ١٠سال حبس تعلیقی محکوم کرده است. 
بر همین اساس از میان ١٢٨نفر بازداشتی مدت مذکور تنها پرونده ٨نفر منتج به صدور حکم زندان شده است و مابقی هنوز در بلاتکلیفی و بازداشت به سر می‌برند.
روند چشمگیر بازداشت‌شهروندان مدنی و فعالان فرهنگی در کردستان همچنان استمرار داشته، به طوری که هر روز شاهد بازداشت تعدادی دیگر از شهروندان کُرد توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران هستیم. 
ارقام مذکور صرفا با استناد به مرکز ثبت آمار آژانس کُردپا بوده و احتمال بالاتر بودن آمار واقعی بالقوه می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر